tisdag 3 november 2009

Försäkringskassan har gjort det igen

Nog för att jag inte får ut mycket i föräldrapenning då jag tar ut 4 dagar / vecka. Första utbetalningen jag fick var på 1500kr. Jag visste att jag skulle få lite pengar första månaden och lilla L var ju alldeles ny när pengarna kom så jag brydde mig inte. Men när andra utbetalningen kom och var på en bedrövligt liten summa blev jag rädd.

Var de preliminära beräknigarna verkligen så pass preliminära och diffar på flera tusen i månaden? Tänk om det bara var så lite pengar vi skulle få? D lugnade mig och sa att det är klart det är FK som gjort fel. Och skulle det inte vara så får vi sälja allt vi äger och har och vara hemma i alla fall!

Idag fick jag tag på FK och en kvinna som förklarade att det var rätt utbetalt. 18 dagar med SGI-ersättning. Jag började göra beräkningar med henne eftersom jag inte tyckte att det stämde. Efter en stund bad hon mig att hänga kvar i telefonen och hon försvann i några minuter. När hon kom tillbaka sa att hon att jag fått fått SGI-dagar utbetalda men bara ersättning för lägstanivån.

Suck!
Jaja, nu måste vi börja göra oss iordning för att ta oss till BVC på en informationsträff.

1 kommentar:

Anonym sa...

Suck, som sagt! Jag blev oerhört förvånad när jag var i kontakt med dem för det ringde en handläggare hem 2 gånger och meddelade hur de räknat på min SGI, sista gången frågade hon om jag var nöjd med deras beslut!!! Jag bara gapade; jaaaa...
Tyckte nästan lite synd om dem för när jag skickade in alla arb.intyg från flera år tillbaka gick det åt 4 frimärken!
Ett tips är att deras föräldrachat är jättebra! Då kan du skriva ner din fråga innan och sen klistra in den, för ibland är det svårt att formulera sig sådär direkt. Och det är ju inte alltid som man har tid. De svarar direkt och man kan spara konversationen på datorn. Sen, om man blir osäker, kan man alltid fråga igen efter en stund. Då är det en ny handläggare.