tisdag 16 juli 2013

Handarbete för resa - Broderi?

I höst ska jag och familjen ut på långresa. Det har jag säkert nämnt förut men nu börjar det ju faktiskt närma sig. Mindre än 2 månader är det kvar till att vi sätter oss på planet till sydostasien för en nästan tre månader lång backpacking-resa. Det ser vi verkligen fram emot och igår satt jag hela kvällen och letade hotell i Bangkok. Vi brukar inte vara så noga med hur vi bor när vi reser, vi brukar kunna känna oss hemma nästan överallt bara vi är tillsammans. Men som första boende när vi landat och i en storstad så har jag några krav.

Det ska vara relativt centralt så vi slipper åka så mycket tuktuk/sky train/taxi med barnen.

Det ska finnas barnpool och gärna en trädgård för barnen att springa omkring i.

Helst vattenkokare på rummet.

Bra recensioner på olika sidor, typ agoda.com

Efter flera timmars surfande med dåligt internet (av någon anledning) har jag fyra kandidater.

Hur som helst, det var ju inte det som detta skulle handla om utan vilket handarbete tar man med sig på en så lång resa?

Det känns som att mitt vanliga virkande kanske tar för mycket plats och att det produceras för mycket. Man kan ju i och för sig skicka hem färdiga alster och försöka köpa garn längs resan men det känns lite bökigt. Jag skulle vilja lära mig sticka men det känns också lite bökigt och stickor får man ju absolut inte ha i handbagaget på flygplan heller. Hur är det med virknålen?

Så jag har i alla fall funderat på om jag ska lära mig att brodera? Vad tror ni? Finns det någon brodös det ute som kan ge råd. Finns det tips någon fin och lärorik och TUNN bok som jag kan önska mig i födelsedagspresent. Den ska ju alltså vara tunn så att jag kan ta med den på resan.

Jag har börjat med en inspirerande board på Pinterest i alla fall. För det är väl steg ett? http://pinterest.com/evasleva/broderi/

Vilket handarbete tar ni med er när ni reser?

broderi

bild http://pinterest.com/pin/107453141082484719/

10 kommentarer:

Sofia sa...

Jag tror på korsstygn! Tar lång tid, lite plats och blir väldigt fint! Kanske ett fotobroderi? (har sett hur en del konverterat om ett foto till ett korsstygnsmönster)

lopplisa sa...

Spännande med en långresa!! Broderi låter som ett bra resehantverk! Alternativ skulle du kunna virka, typ en klänning, det lär ju ta ett tag.. i ett tunt garn. Nja.. några fler tips har jag tyvärr inte.. Ha det gott!

hennihenni sa...

Spännande! Ett broderi är säkert ett bra resepyssel...

Biverton sa...

Vad kul med långresa! Vi var borta 6 veckor när min yngsta var 1 år. Kul för alla men undvik storstäder! Satsa på "dyrt" i Bkk, det är ändå billigt i förhållande till vad man får. Jag skulle ta med virkningen om jag var du men försöka med en verklig utmaning. Klänning i riktigt tunt garn som någon skrev ovan, du vet sånt som gamla damer i Grekland virkar av. Då kanske du är klar lagom tills du kommer hem :)

Biverton sa...

Vad kul med långresa! Vi var borta 6 veckor när min yngsta var 1 år. Kul för alla men undvik storstäder! Satsa på "dyrt" i Bkk, det är ändå billigt i förhållande till vad man får. Jag skulle ta med virkningen om jag var du men försöka med en verklig utmaning. Klänning i riktigt tunt garn som någon skrev ovan, du vet sånt som gamla damer i Grekland virkar av. Då kanske du är klar lagom tills du kommer hem :)

Fiff sa...

Ett broderi låter ju perfekt! Tar ju inte mkt plats, o så har du att göra :-)
Spännande med reseplanering!

Slow-Eva sa...

Den här klänning-idén börjar verkligen gro... :)

Slow-Eva sa...

När dottern var 8 mån var vi borta i 4 veckor. Denna gång slår vi till med 12. Ska bli så härligt! Det är nog bra att bo dyrare i storstäderna. Det tror jag med. Vi hittade ett fint hotell för endast drygt 500kr

Pyssel på Torp sa...

Det låter härligt! Jag reser en del, både privat och jobbet, och jag har alltid med mig ett handarbete, det är ett måste. Broderi är ju toppenbra. När jag var på långresa till Kina för ett par år sedan hade jag med mig ett yllebroderi. Det tog tid och var pilligt, men tog inte jättestor plats. Jag hade även ett broderi till min folkdräkt med mig. Förvarade dem i små ziplockpåsar. Sen hade jag med mig virknål och tunt garn som jag virkade spets av. Det var perfekt. Något jag velat göra länge, men inte fått tid till. Det tog minimalt med plats, och jag kunde ju hålla på i en evighet om jag velat. Jag har haft med mig virknålar på flygplan många gånger, det har aldrig varit problem. Trots att jag flög med en tunn virknål i metall. I Kina fick jag förklara vad den var till för, men då var det inget problem sen. Men jag var beredd på att bli nekad med just den, och att slänga den i värsta fall. Jag hade en extra i incheckade bagaget också. Sax får man ju inte ha i handbagaget, det checkade jag in. Om du är osäker kan du ju alltid skaffa virknålar av plast eller trä. Jag har flugit med stickor också, men det var ett tag sedan. Dock efter alla dessa säkerhetsregler infördes. Korsstygn håller jag också på med och det tar tid och tar inte stor plats. Ha det så kul!

Slow-Eva sa...

Tack för ditt långa svar!
Jag lyssnade på Stick with us-poden och de hade inte fått flyga med stickor men det är säkert olika för olika bolag. Smart att testa och ha en extra i bagaget.
Just nu lutar det åt virkad typ klänning och broderi :)