måndag 19 december 2011

Kokoshjärtan

DSC07074

Idag har jag lyckats åstadkomma dessa rosa KoKoshjärtan. Äckligt, söta och sliskiga är de men jag hoppas att D’s syskonbarn kommer att gilla dem. Det är i alla fall med tanke på dem som jag har gjort dem.

Kokshjärtan

450 gram socker och 1,5 dl mjölk kokas ihop till ca 116 grader (mjukt kulprov).

Sedan häller man i 150 gram kokos i smeten.

Halva smeten häller du ut på ett bakplåtspapper.

I resterande smet häller du i några droppar röd karamellfärg och häller sedan snabbt det ovanpå den vita smeten.

När det svalnat stansar du ut hjärtan eller skär i bitar.

Jag hittade receptet i en gammal inredningstidning och så här i efterhand förstår jag inte varför de ska vara tvåfärgade. Det rosa syns mest i alla fall. Och att stansa ut hjärtan var lättare sagt än gjort kan jag meddela.

Söta är de i alla fall! Både att se och äta. Jag kan titta på dem Ler

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vad söta de är!
och juliga.
:-)

od Andulky sa...

Ser verkligen läckra ut!!

Stina Glaas sa...

Din lätta irritation lyser igenom lite lagom. ;-) Tur att du slipper äta dem. ;-) Haha!!
Kram!

Fröken Pimpinett sa...

Fina att titta på, men jag vet inte om jag skulle vilja äta dessa knallrosa kakor. Ser nästan giftiga ut...

Lotta sa...

Haha, de är fina tycker jag.

Lotta sa...

Haha, de är fina tycker jag.

Evasleva sa...

Det är ju bara vanlig karamellfärg så så värst giftiga är de nog inte. Men jag vill inte äta dem i alla fall, haha :)