torsdag 13 oktober 2011

Medicin mot klagan

Jag skrev för ett bra tag sen om val. Och att jag skulle utveckla det en annan dag. Vilket jag inte gjort. Och inte riktigt idag heller. Men ändå på temat…

Det här brukar hjälpa mig när jag känner att jag klagar:

Jag tänker på situationen jag beklagar mig över.

Finns det något jag kan förändra i situationen?

Om ja: Gör det!

Om nej: Står jag ut i alla fall? Är det värt det?

Om ja: Sluta klaga!

Om nej: byt jobb/byt vän/byt aktivitet/bryt med partner/eget val

aum

Det sista kanske låter lite hårt. Men ibland behöver i alla fall jag vara lite hård mot mig själv. På ett snällt sätt. För allt handlar ju om att jag ska må bra. Jag gör den här tanke-leken med mig själv för min egen skull. För jag hatar att klaga. Jag blir snabbt less på mig själv då och det är en otrevlig känsla. Hellre lite “tought love”.

Och oj så mycket mindfulness också Ler

3 kommentarer:

HannasHörna sa...

Helt rätt! Vi har alla 24 timmar på dygnet och det är upp till oss att förvalta dem på det sätt vi vill...men ibland måste man få klaga lite:) kram och hoppas att du snart kommer i balans...

Slow-Eva sa...

Absolut måste man få klaga lite. Men när man tröttnar på sig själv är det dags att göra nåt :)

Karin sa...

Så sant och uppriktigt du skriver. Jag skriver under på det du säger, så sant!