fredag 30 juli 2010

Tid för kreativitet?!

Jag fick en kommentar på “Det kliar” av Marika på odlinspyssel som skrev så här:

Jag tror det är superviktigt att få tid till kreativitet. Även om jag inte har barn, så har jag schemalagd tid till pysslande, tisdagar mellan klockan 19 och 22. Då träffas jag och 6 andra kvinnor och pysslar. Har gjort så i flera år nu och det fungerar faktiskt. Ibland blir det inget pysslande, men väl kvinnlig gemenskap som inte är grundad på jobb eller partner. Lite granna som en syjunta, vilket jag verkligen förstår måste ha varit en nödvändighet "förr i tiden" för kvinnor för att få egen tid till egna intressen utan familjen.
Så försök, även om det kan låta trist, att ha en pysseldag i veckan, några timmar, kanske med en pysslig vän eller liknande.

Jag tror att Marika verkligen har rätt. Jag och vänner som också är mammor pratar ofta om hur svårt det är att få egentid. Och om hur det aldrig kan bli rättvis. Det är okey, man behöver inte väga sin tid på våg men alla måste må bra.

Ett stort problem är att mäns aktiviteter ofta ligger utanför hemmet. Min man åker iväg och åker motorcykel varannan måndag och då kommer han inte hem förrän vid 22-tiden. Andra pappor har sin innebandy, sin korpenfotboll eller liknande. Kvinnor har i mindre utsträckning sådana schemalagda aktiviteter som gör att vi “ska” iväg. Det är ett problem!

Både jag, Fröken Pimpinett och andra vill ha vår egentid hemma. Vi vill sitta vid symaskinen eller göra annat handarbete. Det gör det ännu svårare. Är man och barn hemma finns man ändå tillgänglig alt. så måste de lämna hemmet.

Vi har i alla fall bestämt att vi ska ha pysselkvällar inbokade. Så att de blir av! Det tycker min man låter som en kanonidé!

9 kommentarer:

Marika på Odlingspyssel sa...

Ja! Vad roligt! Försök att ha dem regelbundet på samma tid, så att det blir en vana.

Fröken Pimpinett sa...

Ja, visst är det svårt det där med egentid! Man vill ju så gärna vara generös med egentid för den man älskar men om man själv inte får tillräckligt med tid för sig själv och sin kreativitet, börjar man lätt räkna varandras minuter utan barn och annat ansvar... Jag ser fram emot pysselkvällar i höst!

Maria sa...

Jag har haft samma problem. Min man åker iväg och gör saker och jag vill vara själv hemma. Och det är inte så lätt med tre barn i olika åldrar. Men det blir fler och fler tillfällen ju äldre de blir...

elise sa...

Helt galet att jag sekunden innan jag klickar in mig på din blogg tänker på PRECIS detta! Jag ska försöka få igång mitt pysselrum nu när vi har flyttat ner kök och vardagsrum och tänkte precis på detta med schemalagd pysseltid. Och vad kul det hade varit om man hade nån att pyssla tillsammans med. Attans att du bor så långt bort. Man kanske skulle ta och annonsera om nån vill komma på syjunta? :D

pumpan sa...

Det är verkligen så sant det där att mäns aktivitet ligger utanför hemmet. För mig är det ett måste att göra aktiviteter någon annanstans än hemma för då blir jag bara störd och min egentid respekteras inte på samma sätt som om jag inte är hemma och därmed inte tillgänglig. Ett förslag: skapa en studiecirkel. Det funderar jag och några kompisar på att göra, vi tänkte ha tema tove jansson och diskutera hennes bilder och böcker. Fördelen är att det blir väldigt konkret med en studiecirkel, det blir en fast dag och dessutom kan man väl ansöka om pengar för sånt? Lycka till med pysselhösten!

systrarna stenlund sa...

Tack för din underbart fina kommentar på vår blogg! Den gjorde mig väldigt peppad och glad, för vitsen är ju att folk ska bli inspirerade och själva sätta igång att pyssla.

Väldigt klokt inlägg. Jag tror att kvinnor överlag borde ta för sig mer, för helt ärligt; det är knappast nån som kommer att ge oss tid frivilligt eller hjälpa oss att höja statusen på våra intressen...

Du är så varmt välkommen tillbaka till bloggen!
/Maria

Fröken Pyssel sa...

Jag känner igen problemet! I vår familj är det dessutom så att jag har rätt stort ensamhetsbehov och min sambo har inget, så han förstår inte riktigt.. Iaf så brukar jag kunna säga att nu vill jag pyssla lite, och då får jag göra det. Han går ut och leker med barnen eller liknande, det är nog mest jag som har svårt att säga det, känner mig taskig, men varför? Ska nog också boka in dagar för det :-)

Anonym sa...

Hejsan
Vilken härlig blogg :-)
Sökte egentligen på brödblogg men du hade ett inlägg om en sån så därav damp jag ner här :-)
Var på semester i Köpenhamn och nu vill jag baka mer smaskigt rågbröd.

Anonym sa...

Visst är det så! Bra beslut, jag blir lite peppad!