torsdag 25 februari 2010

Det var ju annat det

Igår såg vi Apocalypose Now redux. Jag har inte sett den tidigare av någon konstig anledning. Men nu har jag det och det var ju lite annat än “Underbar och älskad av alla”. Det här var en riktig film! Ett mästerverk!

apocalypsenowredux

Den var ju otroligt bra! Den fick mig också att googla Vietnamkriget och inse hur otroligt oallmänbildad jag är. Trots alla filmer om detta krig  jag sett och några böcker jag läst, så vet jag så lite om det. Men filmerna visar ju ofta bara en händelse och inte de övergripande skeendena.

Apocalypse Now visar i alla fall, kan man tänka, anledningen till varför Sydvietnam (USA) förlorade trots typ 3 gånger så många soldater.

Jag kan passa på att tipsa om en bok jag läste för några år sedan och som jag då tyckte var mycket bra.

untitled

“och jorden färgas röd” som är skriven av Michael Peterson. Som jag minns den fick man följa både presidenten i Washington, en fotsoldat i djungeln och en diplomat i Saigon. Intressant att få historien från flera vinklar.

Idag känns det lite bättre. Men jag har tyvärr inte orkat ta mig iväg på stickkursen som börjar idag :( Jag hoppas att jag orkar iväg på fika med en kollega i eftermiddag. Jag är rätt less på att hålla mig här hemma, det vore bra om lilla L fick luft och jag vill gärna träffa kollegan.

Inga kommentarer: