måndag 4 januari 2010

Fundering

Hur länge är man nyfödd? När går man från bäbis till barn? När slutar man vara spädbarn.

Enligt wikipedia (som man ju inte bör ha som källa) är man spädbarn normalt upp till 12 månader men kan sträcka sig upp till 4 år.

Barn är man tydligen från födsel till pubertet.

Jag tycker inte att lilla L är nyfödd längre.

Kanske är hon fortfarande ett spädbarn men jag tycker att hon börjar växa ur det begreppet också. Det är bara en känsla. Hon kan ju så mycket nu! :) (Så känner väl alla föräldrar?!)

Bäbis är hon definitivt!

DSC05909

1 kommentar:

Susanna sa...

Jag tror att det är väldigt personligt och från barn till barn. Själv känner jag mig som ett barn när jag kommer till mamma och hälsar på. Hemma hos mig är jag liksom vuxen och när jag kommer till henne kryper barnet i mig fram. Tror att barnet alltid finns inuti och kikar fram och vill ha trygghet och någon som bryr sig och ger en ett erkännande för att man finns och gör bra saker. Tycker inte heller att Matilda är ett spädbarn längre, sorgligt på sätt och vis. Men, ibland gör hon sådana där saker som hon bara gjorde när hon var ett litet spädbarn, som att vilja krypa upp i famnen och lägga sig till rätta och ha huvudet på mitt bröst och drar upp sina små ben nästan till hakan. Det har nog mycket med trygghet och få känna sig liten ibland det också. Visst är det mysigt att ha barn?! :D