måndag 14 januari 2013

Varje dag

Inget direkt nyårslöfte men…

Jag har länge funderat på en utmaning liknande den Elise Blaha gjort då hon sprungit minst en mile om dagen mellan thanksgiving och nyår. Det går ut på att ge sig ut och springa varje dag, oavsett. Du behöver bara springa en mile (ca 1,6 km) och det känns ju överkomligt. Du får givetvis springa längre om du vill men det viktigaste är att komma ut för att få in vanan.

Jag har aldrig följt ett träningsschema i hela mitt liv. Jag har försökt med program för att gå ner i vikt, för att kunna springa 1 mil på 60 min etc. men jag har ALDRIG fullföljt dem. Jag tror att den här varianten skulle fungera bättre för mig och målet är enkelt –att få in rörelse i min vardag.

Jag gör en modifierad variant av #mileaday som ska försöka få plats i mitt småbarnsliv. Jag ska göra något #någotvarjedag (kommer redovisa på instagram under den hashtagen) och det ska vara utöver de vanliga promenaderna till och från förskolan. I morgon börjar jag leda barnvagnspromenader med friluftsfrämjandet som är 1,5 mil, de kommer räknas. Våra body balance-pass på torsdagar kommer räknas. Milen är översatt till 10 minuter. Jag ska alltså röra/träna minst 10 minuter med längre om jag vill/orkar/har lust.

Hittills har jag sen 1 januari gjort något varje dag. Jag har bland annat

  • gått snabba promenader med bäbis i sjalen
  • yogat
  • letar fram 10 minute workout på youtube och gympat loss
  • sprungit
  • styrketränat med gummiband hemma

IMG_2122

Någon som hänger på?

4 kommentarer:

Sofia sa...

Det låter väldigt smart och lagom jobbigt! Lycka till!

Fröken Pimpinett sa...

Härlig utmaning på lagom nivå! Vi har köpt löpband och träningsbänk, så mitt mål är att komma igång med träningen här hemma. Tyvärr är Thomas magsjuk just nu, så det är svårt att hinna med...

Anonym sa...

Jag är på från och med idag! Eller egentligen igår :) /Ida

sofia sa...

Åh jag är typ egentligen på! Fast jag kanske inte bloggar om det. Men kan skriva hos dig :) Har himla svårt att få till daglig motion, ens tio minuter, apstressad & trött på morgnarna & somnar oftast med de just nu extremt svårlagda barnen på kvällarna. Men ska återuppta träningen från i höstas (den som hanns med mellan alla himla dagisvirus) med innebandy 1 gång i veckan, gympapass 1 gång i veckan & så nån slags mer träning med fokus på magen (har fortfarande ca 1 dm mellanrum mellan bukmusklerna!) + groteska mängder råkost för att boosta med antioxidanter & fylla magen med mindre kalorier. 7 kg för varje barn ska bort!