söndag 23 september 2012

Föda-barn-månad

Flera har frågat när den där bäbisen är beräknad att komma egentligen. Och det är ju inte så lätt att svara på. Vi har ju fått ett beräknad förlossningsdatum (11 oktober) men egentligen är det ju rätt dumt att ställa in sig på ett speciellt datum. Jag känner inte till någon som fött på det datumet, även om det så klart finns de som gör det också.

I torsdags gick vi in i vecka 38, det vill säga 37 fulla veckor + 0  dagar. Barnet räknas som fullgånget och våra hembarnmorskor har nu jour.

Det är inte heller så att barnet räknas som överburet för att man passerat det datum man fått. Inte förrän efter 42 fullgång veckor. Lilla L är född en vecka efter utsatt datum och det var den tråkigaste veckan i mitt liv! Fast jag hade hört att man inte ska ställa in sig så mycket på det exakta datumet är det ju det alla frågar om och därför så lätt att fokusera på det. Jag upplevde att jag gick “en vecka över tiden” fast hon ju föddes helt inom det normala.

Så jag tycker vi kan fokusera på beräknad födelsemånad istället för dag. Eller?

303878_505733529454904_736633_n 

Foto: Lotta Winbäck

Jag och lilla L för några veckor sedan. Nu har magen sjunkit än mer och bäbisen har fixerat sig. Jag jobbar nästa vecka med men sen är hen så välkommen!

7 kommentarer:

Miiaoo sa...

Vilken underbar bild!!! Hoppas att allt kommer att gå bra!!! Kramar

Emma sa...

Härlig inställning! fantastisk bild: )

od Andulky sa...

Härlig bild!!

Tyg och otyg sa...

Vilken jättefin bild! Planerar du att föda barnet hemma alltså?

Slow-Eva sa...

Ja, det är planen :)

Tyg och otyg sa...

Då håller vi tummarna för att inget oförutsett inträffar, utan att den planen håller, då! :)

metamorphosis sa...

Håller helt med om det där med födelsemånaden - jag menar, tom UL som ses som så exakt räknar väl +- iaf en vecka eller två?

...och ja, helt underbar bild! Tänk att det är så nära nu tills ni får svepa in er lilla bäbis i den fina randiga filten! <3