torsdag 14 april 2011

10 tips för en lyckad möhippa

Det är vår och säsongen för möhippor. Nu har jag varit med och planerat ett antal möhippor/svenhippor. Plus att jag har varit på min egen så jag tänkte dela med mig av några tips.

1. Deltagare. Bjud in alla som kan tänkas vilja vara med. Självklart ska de gamla vännerna vara med. Men också de nyare. Och kanske också några ”respektive” som är på väg in i bekantskapskretsen. Det är ett roligt och bra sätt att lära känna nya människor. Jag är ju också för mixade fester där bruden/brudgummens bästa vänner är med oavsett vilket kön de har. Däremot tycker jag det viktigaste är att deras blivande inte är med.

möhippa lunch

2. Planering. Vad gäller själva planeringen tycker jag att det blir bäst om alla får möjlighet att vara med och planera. Bjud in till ett första möte för att spåna kring hippan/sexan. Alla som vill kan ta på sig ansvarsområden och mycket planering kan sedan ske via mail. Så klart kan det vara bra och roligt att ha fler planerings-möten också. Respektera om några bara vill vara med på festen utan att planera. Tänk på ekonomin - Det är tråkigt om vissa inte kan vara med p.g.a. att det blir för dyrt.

3. Glöm standard-hippan. Glöm skämma ut på stan. Tänk på vad bruden/brudgummen skulle tycka om att göra och uppskatta. Strunta i typiska hippe-aktiviteter om det inte passar er.

4. Utmana. Jag förespråkar absolut en ”snäll” hippa/sexa men jag tycker att man kan utmana lite grand. Är bruden simmare är det inte så kul att gå och simma. Testa simhopp istället. Är brudgummen en ”latmask”, ta en danslektion, gå en höghöjdsbana eller testa någon kampsport. Det är härligt att känna sig lite stolt efteråt.

5kamp 1 kopiera

5. Gemensamma aktiviteter. Det är roligt om alla deltagare kan vara med på aktiviteten. Att skicka iväg bruden/brudgummen på massage kan tyckas som en snäll gärning men som brud /brudgum vill man hellre vara med de vänner man kanske inte sett på länge.

6. Personligt. Utgå från den person ni håller fest för. Låt det framgå ordentligt att ni känner honom/henne och att det är hennes/hans hippa/sexa! Jag ger fler tips på detta i ett annat inlägg.

DSC04072

7. Tema. Det kan vara roligt, utmanande och enkelt att hänga upp festen runt ett tema. Temat kan vara ett land som bruden/brudgummen tycker om, just varit i eller skulle vilja åka till alt. En tidsepok säg medeltid, 1700-tal eller liknande. Bara fantasin sätter gränser.

8. Lära känna. Om deltagarna är från olika tider av bruden/brudgummens liv och alla därmed inte känner varandra är det roligt med aktiviteter/lekar som gör att alla lär känna varandra lite.

DSC04356

9. Lagom tempo. Försök att få till ett schema som är lite lagom. För långt mellan aktiviteterna kan göra att dagen känns lite seg. Om det är för mycket kan det istället bli för stressat. Det kan vara en idé att ha små-aktiviteter att ta till om man behöver höja tempot en stund men som går att strunta i om man istället behöver få ta det lite lugnt. Då det ofta är vänner med som inte sett varandra på länge eller som ska lära känna varandra kan det behövas tid att bara sitta och prata. Lagom tempo passar också in på alkoholintag…

10. Ha kul! Viktigaste är ju att ni har roligt allihop. Har inte ni andra kul har inte bruden/brudgummen det heller. Slappna av. Visa bruden/brudgummen att ni har koll och att de kan slappna av och släppa kontrollen. Det är inte alltid så enkelt att göra det när man inte vet vad som väntar. Strunta i om allt inte går som ni tänkt.

Inga kommentarer: