onsdag 22 december 2010

Livskompass

Nu när det snart är nytt år kan man känna sig sugen på att tänka över sitt liv lite grand. Viktiga frågor kan ju vara - Är jag på rätt spår? - Gör jag det jag verkligen vill?

På den här sidan finns olika "livskompasser" som man kan arbeta med:

Livskompass

Det ska jag låta mina elever göra i vår så därför ska jag själv göra en sådan under deras jullov. Varför jag tycker det är viktigt för säg åttor-nior att göra en sån här, är för att motverka stress. En livskompass kan tydligt visa om man t.ex. blir stressad över att göra saker som andra lägger på en men som man själv inte är intresserad av. Ibland blir vi pressade av andras krav på oss att göra vissa saker fast det egentligen inte är viktigt för oss själva.
Och så lär man känna sig själv lite bättre vilket ger ökad självkännedom och självkänsla.

4 kommentarer:

Junebacken! sa...

Det där lät väldigt klokt. Jag känner rent spontant att vi alla borde göra en sådan lite då och då..

Slow-Eva sa...

Det tror jag också. Man kan inte bara göra det en gång och sen vara klar. Vi förändras ju :)

Susanna sa...

ja det där känner jag igen. jag är tillräckligt duktig på att lägga onödiga måsten på mig själv och då blir det verkligen inte bättre av att andra lägger sina måsten på mig också för att de själva kanske är stressade med de egna (ofta självpåhittade) måsten. det är svårt det där med att vara aktivt medveten om de egna prioriteringarna och inte lägga onödiga krav på sig själv. jag tror att kvinnor och ofta mammor är väldigt duktiga på att ta på sig andras måste.listor för att man så gärna vill att omgivningen ska vara glad. har du några tips på övningar eller liknande som hjälper en att gör sig aktivt medveten om de krav som man själv tar på sig, som kanske inte är nödvändiga? ;)

Btw. din blogg är helt underbar. jag blir så glad av att läsa den :)

Slow-Eva sa...

Tack! jag blir jätteglad för din kommentar!

Jag tror att göra en livskompass är en bra start. Där får man syn på mycket. Sen är medveten närvaro/mindfulness ett bra verktyg för att känna efter och komma på vad det är man vill SJÄLV. För det måste ju vara det viktigaste. För mammor kan det ju vara att deras barn mår bra :) Men det går att åstadkomma på olika sätt och vi mår bäst om vi gör det utifrån oss själva, vad vi tror på och vill (inte ifrån andras krav på oss och hur de vill att det ska vara). Och hur vet man det? Jo man tänker efter. och framförallt KÄNNER efter :)