torsdag 2 september 2010

Att jobba med sig själv

I mitt arbete som skolkurator ser jag hur otroligt dålig självkänsla många barn och ungdomar har. Många av de problem eleverna har med sig själva och med varandra kan oftast härledas till deras dåliga självkänsla.

Jag ska jobba med femmorna på "mina" skolor och då har jag tänkt att de ska få jobba med sig själva. Även de jag har för enskilt samtal försöker jag stärka självkänslan hos. Eller, alltså det är ju de själva som måste göra det! Jag kan bara tips om hur och guida på vägen.

Och för att kunna det måste jag ju jobba med mig själv. Jag tänkte att ni skulle få följa med. Idag har jag skrivit ut och plastat in små lappar med uppgifter på.


Så då börjar vi.


På dagens lapp står "Tre personer i din omgivning du är stolt över"



  1. Mig själv


  2. Min man


  3. Min dotter

På lappen står också. PS. Om du vet att du är bra, så är det lättare att glädjas med andra!

2 kommentarer:

Estella sa...

Viktig, viktig fråga - särskilt för unga (och halvgamla) tjejer!

Stina Glaas sa...

Vilket bra initiativ! :-)