tisdag 8 juni 2010

Nattning utan amning

Del III

Det har fortsatt att gå bra med nattningen. Men det är Lovis pappa som fått sköta det eftersom jag är så förknippad med amning. Rekordet är nu att hon somnat på 8 minuter. I förrgår var hon nöjd men kröp omkring och grejade jättelänge innan hon tillslut somnade av sig självt medan vi kollade på film. Vi kollade till henne då och då men hon verkade ha det bra själv.

Igår skulle Daniel iväg och åka motorcykel och komma hem sent. När han ringde på eftermiddagen hade jag kommit på att det betydde att jag skulle natta Lovis själv. –Ojdå, det hade han heller inte tänkt på.

Det tog 50 min med rätt mycket skrik. Det var jobbigt men jag stålsatte mig och försökte tänka att det blir bra sen. Vänner har fått rådet från special-BVC att inte gå tillbaka in i rummet när man väl lagt barnet, utan man ska stå utanför och –Shy:a. Jag försökte det när jag kände att det inte blev bättre av att jag var inne hos henne heller. Men ett tag stod hon i sängen och skakade spjälorna och skrek i högan sky. Så jobbigt! Jag lade henne ner hundra gånger i sängen och tillslut kom hon till ro när jag hade en hand på hennes bröstkorg. Sen kunde jag sakta backa ut. Men då var hon nog så trött av allt skrikande redan :(

Imorgon ska jag få vara borta på kvällen. Jag ska på examensfest! När som helst nu ska jag få vara borta över natten. Tjoho!

DSC07874

Byxor inköpte på loppis för 15 kr (funderar på att färga om dem) och PoP-tröja som hon fått i present. Loppisar är verkligen bra. I lördags var det halva priset på en loppis i stan så man fick 5 barnplagg för 20 kr! Det var ganska urplockat men vi köpte lite kläder i större storlekar.

5 kommentarer:

Susanna sa...

åh... vi lägger typ aldrig matilda själv i sin säng. hon somnar med någon av oss i soffan eller i sängen och sedan bär vi över henne. däremot har hon börjat med att vilja ligga i sängen själv på morgonen och filosofera medan hon dricker sin välling och det är ju skönt. börjar nog bli dags att få henne till att börja sova själv i sängen på kvällen :)

anna sa...

Jag vet hur du har det... Ammade själv i 15 mån. Så nattning är en utmaning, men barn anpassar sig lättare än man tror, om man bara bestämmer hur man vill att det ska gå till. Själv älskar jag att ta 10 minuter o sjunga o läsa lite tills han kommit till ro, men inte somnat. Så han har lärt sig somna själv vilket vi tycker är viktigt. Vi har alltid en flaska vatten vid hans säng vilket är ett hett tips när man slutar amma, på honom funkade det hur bra som helst när sugbehovet kom på natten. Lycka till

Elise sa...

Åh, jag har tänkt mycket på det där de senaste dagarna eftersom lillen i stort sett BOR vid bröstet. Det känns som om han inte kan sova längre än en halv cm ifrån mig om han inte råkar somna i vagnen eller i bilen...
Det låter iaf som om ni är på rätt väg! :)
Jag har inte använt så mycket produkter på Alvar heller, förutom lite tvättcreme bakom öronen (han blir jätteäcklig där!) och några droppar olja i vattnet. Så proverna jag får kommer nog gå åt saaaakta. Men Heira är rätt torr så hon får nog testa mer än Alvar. ;)

pumpan sa...

Gud vad duktiga ni är. Vi skjuter fortfarande det där på framtiden ;-) Jag tror att man måste vara väldigt bestämt om det ska funka, vilket vi inte är tillräckligt motiverade för än. Vi kommer banga ur vid minsta skrik och då är det liksom ingen idé.

Det slog mig att du kanske vill göra något mer stockholmsaktigt när ni kommer hit? Typ vara på djurgården eller något? Bestäm du vad ni vill göra, jag är öppen för allt :-) Ska vi bestämma onsdag då? Spännande!

/Sofia :-)

pumpan sa...

Typiskt att du ska jobba på onsdag. Vi får boka in en ny dag helt enkelt :-)