tisdag 22 oktober 2013

Giliöarna runt

Nu har vi varit på de tre Giliöarna utanför Lombok - Gili Air, Gili Meno och Gili Trawangan.

Daniel har sprungit runt alla tre. Jag har sprungit runt två och gått på yogaklass på två. Vi har fått till en rutin där vi tränar varannan dag vilket har funkat mycket bra. Air och Meno ca 5 km i omkrets och Trawangan 7-8 km, trots att vi sprungit vid halv 7 har det varit varmt och även om det är platt så springer man delvis i djup sand. Och före frukost. Tufft men skönt. 

Det har varit otroligt roligt att yoga igen! Mina handleder har varit så pass dåliga i flera år att jag inte kunnat gå på ashtanga vinyasa som jag gjort tidigare. Men kombination av att handlederna blivit bättre, min sjukgymnastik och att jag nu testat hatayoga var ett vinnande koncept. Jag är så glad att yogan är tillbaka i mitt liv! Jag har nu testat hatayoga, Forest yoga och yinyanghatayogapass. Forest yoga utgår också från hatayogan, med mycket fokus på core och läraren var väldigt bra. När det var fullmåne stod vi på huvudet halva passet. Jättekul!



Vi lämnar nu Giliöarna, efter 17 dagar, med visst vemod. Framförallt kommer vi sakna att öarna saknar bil- och mopedtrafik vilket gör dem mycket behagliga och barnvänliga. 



Till ön åkte vi med en rätt liten båt vilket gick bra då havet var helt stilla. Jag kan dock varmt rekommendera Marina Srikandi som vi nu åker där ifrån med. Båten är stor, man sitter inne, det finns flytvästar även till barn. Med den här båten, som mellanlandar på Lombok, tar båtresan två timmar från Gili Air till Padang Bai. Det finns snabbare båtar men vi tycker denna båt verkar säkrast. 



Jag funderar på vilken Gili ö vi gillade bäst men det är svårt att säga för de är lite olika. Meno var för lugnt för oss nu men hade vi rest utan barn hade det varit mysigt. Air var väldigt lagom och härligt på alla sätt men vi uppskattade också Trawangan med fler yogapass, span,  eko-kaféer, den fantastiska nattmarknaden och när det var fullmoonparty på ön firade vi med en film när barnen somnat. 


Inga kommentarer: