onsdag 30 januari 2013

Smidig vardagsmat

-vad är det för mat idag?
- det är soppa.
- jag gillar inte soppa!
- jo, ibland gör du ju det.
- det är inte "ibland" idag!

Ja, vad säger man då? Jag lade i lite överbliven cournkorv och hon åt en portion.

Andra bra tips som funkar i vår familj:
På söndagen har jag gjort en stor sats råkost och lagt i låda i kylen. Jag tar sedan fram lite lagom mycket till varje middag och smaksätter på olika sätt. Valnötter och äpple är jättegott i. Eller olja, örtsalt och citron. Fetaost, pumpafrön eller apelsin.

Göra tex en linsås som man äter med pasta. Några dagar senare kan man göra paj med såsen som fyllning.

En linsås kan också kryddas om med lite kanel och bli en moussaka.

Från boken Råsmart familj av Ulrika Hoffer har vi fått ett riktigt bra tips. Koka quinoa med finhackad lök och riven morot. Passar till allt, så gör mycket och ät till flera middagar.

Soppan på bilden är superenkel och väldigt god.

Hacka en halv lök och stek i kastrull.
Krydda med paprikapulver, curry och ingefära.
(Jag hade sen i en skvätt matlagningsvin)
Ha i några dl grönsaksbuljong.
Häll på en förpackning passerade tomater
Och sedan 2 dl röda linser.
Koka tills linserna är mjuka.
Häll sedan på kokosmjölk och värm på.
Gott!

2 kommentarer:

x-handarbete-pyssel sa...

Men, vad lustigt! Igår pratade jag med en vän och hon sa: du skulle läsa min kompis Ulrika's bok
I morse vaknade jag och hade glömt vad den hette, men det skriver du här - Råsmart familj!
Soppan du skriver om här låter intressant, förut att min dotter inte gillar varma tomater... Inte ens ibland... ;-)
Trevlig Tisdag... Kom just på att det är Onsdag...!!
Ha i alla fall en fin dag!

Slow-Eva sa...

Haha vad kul! Ja, kolla in den boken. Massa bra tips i den :)
Soppan går nog att göra utan tomater också!